Skip to main content

Met name door de Netflix-docu Seaspiracy zijn plantaardige visvervangers bezig met een stevige opmars. Zalm van algen en tonijn is daar een goed voorbeeld van.

In de meeste supermarkten ligt al een behoorlijk assortiment vleesvervangers, zoals plantaardige burgers, kipstukjes en gehakt. Visvervangers blijven daarbij echter nog mijlenver achter. Daar lijkt nu langzaam maar zeker verandering in te komen. Volgens persbureau Bloomberg groeit de markt voor visvervangers langzaam maar zeker.

De verkoop van plantaardige visvervangers is vorig jaar in de Verenigde Staten met 23 procent gestegen. Dat komt neer op een omzet van 12 miljoen dollar. Dat is nog altijd een enorm stuk minder dan de 1,4 miljard omzet aan vleesalternatieven in 2020. Visvervangers hebben dus nog een gigantische achterstand, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Plantaardige visvervangers zitten in de lift.

Steeds meer bedrijven, van startups tot grote voedselbedrijven, experimenteren met plantaardige vis- en zeevruchtproducten. Mimic Seafood uit Madrid maakt bijvoorbeeld tonijn van een speciale tomatensoort. Deze tomaten zijn op een speciale manier gedroogd en zijn op smaak gebracht met een combinatie van olijfolie, algenextract, kruiden en sojasaus. Dit resulteert in plakjes plantaardige tonijn voor op de sushirijst.

In maart lanceerde zeevoedselgigant Thai Union Group het nieuwe merk OMG Meat. Zij verkopen plantaardige krabcakes, visburgers en over een tijdje ook garnalen. Vorig jaar werd ook al plantaardige tonijn geïntroduceerd in enkele Europese landen door Nestlé. imitatiekaviaar op basis van zeewier wordt al jaren verkocht door IKEA.

Volop innovaties

Nederland blijft uiteraard niet achter. Ook hier wordt volop geïnnoveerd. Vegan Fines Food uit Wateringen verkoopt onder de merknaam Vegan Zeastar onder andere plantaardige zalm, tonijn, kabeljauw en garnalen.

Sinds eind 2019 maakt Novish uit Breda visvrije vissticks, nuggets en burgers. Daarnaast liggen er diverse plantaardige visproducten in de schappen van de supermarkten, geproduceerd door de grote spelers Vivera en De Vegetarische Slager.

De reden waarom steeds meer mensen voor vleesvervangers kiezen zijn overduidelijk de zorgen over de klimaatverandering, de bioindustrie en het eten van te veel rood vlees. Maar waarom kiezen steeds meer consumenten voor imitatievis? De redenen bij vis lijkt soortgelijk te zijn als bij vleesvervangers.

Groeiend bewustzijn door Seaspiracy

Seaspiracy, een controversiële Netflix-productie, belicht de destructieve effecten van visvangst op de oceanen. Hierdoor denken meer consumenten beter na over hun eigen visconsumptie. Bovendien zijn ze bezorgd over de zware metalen in vis en microplastics in oceanen. Hierdoor groeit het bewustzijn over het belang van plantaardige alternatieven voor vis.

Hit enter to search or ESC to close