Vraag jij je misschien af of je lactose-intolerantie hebt? Je hoort steeds meer over deze kwaal. We zien ook dat steeds meer hippe koffietentjes in plaats van koemelk hun koffie bereiden met vegan alternatieven, zoals rijstmelk, havermelk en sojamelk. Heel wat mensen maken ook zelf amandelmelk of andere notenmelk in een vacuumblender. Is dat echt nodig? Krijg jij ook vaak spijsverteringsklachten als je ‘normale’ melkproducten drinkt? Hieronder lees je alles over lactose-intolerantie. Wat is het precies? Wat zijn de symptomen? En wat kun je ertegen doen? Lees gauw verder!

lactose-intolerantieUitgelicht: lactose en lactose-intolerantie

Lactose wordt ook wel melksuiker genoemd. Het is namelijk een soort suiker of koolhydraat dat voorkomt in melk, melkproducten en producten waarin melkbestanddelen zijn verwerkt. Melksuiker komt dus niet alleen voor in koemelk, maar het zit ook in andere soorten melk, zoals geitenmelk, schapenmelk en buffelmerk. Ook in moedermelk zit lactose. In ons lichaam zorgt het enzym lactase voor de vertering van melksuiker. Dit enzym wordt geproduceerd in de wand van de dunne darm. Maakt je lichaam niet voldoende lactase aan, dan kan de lactose niet goed verteerd worden. Het gevolg is dat de onverteerde lactose in de dikke darm gaat vergisten. Dit gaat gepaard met buikklachten. In dat geval spreken we van lactose-intolerantie.

Voedingsmiddelen met veel lactose

Hieronder hebben we een overzicht opgesteld met voedingsmiddelen met veel lactose:

  • Magere, halfvolle en volle melk
  • Andere soorten, zoals melk van geiten, schapen, paarden en ezelinnen
  • Chocolademelk
  • Yoghurt
  • Kwark
  • Kefir
  • Yoghurtdranken
  • Kaas
  • Vla en pudding
  • Mousse
  • Pap
  • Slagroom
  • Zure room en crème fraîche

Welke symptomen wijzen op lactose intolerantie?

Het vergisten van de onverteerde lactose in de dikke darm, kan tot de volgende symptomen leiden: een opgeblazen gevoel, buikpijn, kramp, winderigheid en diarree. Heb je steeds na het nuttigen van melkproducten last van deze symptomen, dan kan dit wijzen op lactose-intolerantie. De oorzaak van dit probleem is dus een te laag gehalte van het enzym lactase in je lichaam. De lactose kan hierdoor niet goed door je lichaam worden opgenomen. De letterlijke betekenis van lactose-intolerantie, is dan ook ‘het niet goed kunnen verdragen van lactose’. Belangrijk om te benadrukken, is dat lactose-intolerantie iets ander is dan een allergie. In plaats van een tekort aan enzymen is er bij een allergie sprake van een reactie van het immuunsysteem op bepaalde eiwitten.

lactose intolerantie

Is het aangeboren of kan je het ook als volwassene krijgen?

Lactose-intolerantie kan erfelijk zijn. Daarom kan het een aangeboren gezondheidsprobleem zijn. Echter komt lactose-tolerantie bij baby’s maar weinig voor. Dat komt omdat baby’s via de moedermelk flinke porties lactose binnenkrijgen. Er wordt daarom in het lichaam van de baby veel lactose aangemaakt, om de melksuiker te verwerken. Bij het ouder worden, wordt de melk vervangen door vele andere voedingsstoffen. Logischerwijs is er dan minder lactose nodig. Wanneer je dan ineens veel melkproducten consumeert, kan dit tot klachten leiden. Dit hoeft niet te betekenen dat je ook daadwerkelijk intolerant bent voor lactose. Lactose-intolerantie op latere leeftijd kan wel veroorzaakt worden door darmoperaties, darminfecties en -ontstekingen.

Hoe wordt de diagnose lactose-intolerantie gesteld?

Er is dus een verschil tussen dat je lichaam bij het ouder worden niet meer zo veel lactose kan verteren en daadwerkelijk intolerant zijn voor lactose. Wanneer je klachten hebt, is het verstandig om een arts te raadplegen. Er bestaan diverse testen voor het vaststellen van lactose-intolerantie. Dit kan o.a. via de waterstof-ademtest. Nadat je melkproducten hebt genuttigd, kan men met deze test de samenstelling van waterstof in je adem meten en eventueel lactose-intolerantie vaststellen. Dan is er ook nog de Lactose Tolerantie Test (LTT), waarbij je bloedsuiker wordt gemeten, nadat je melkproducten hebt geconsumeerd. Een andere methode is de eliminatie-provocatietest. Dit houdt in dat je gedurende enkele weken een lactosevrij dieet volgt, om te ontdekken of de klachten hiermee verholpen zijn.

Voedingsadviezen bij lactose-intolerantie

De klachten bij lactose-intolerantie kunnen voorkomen worden door lactose in je voeding te beperken. Doorgaans is het niet noodzakelijk om lactose helemaal te vermijden, omdat kleine hoeveelheden geen problemen geven. Dit is verder ook niet schadelijk voor je gezondheid. Het is wel belangrijk om naar goede alternatieven voor melkproducten te zoeken. Melkproducten zijn namelijk rijk aan voedingsstoffen die essentieel zijn voor je lichaam. Denk hierbij aan eiwitten, vitamine B2 en calcium. Je kunt in plaats van koemelk bijvoorbeeld sojamelk, havermelk of amandelmelk drinken. Houd er rekening mee dat deze plantaardige melk minder eiwit bevat dan koemelk. Een belangrijk weetje is dat zure melkproducten, zoals ‘gewone’ yoghurt, kwark en karnemelk minder lactose bevatten. Deze zijn vaak beter te verdragen. Het is raadzaam om bij lactose-intolerantie de hulp in te schakelen van een voedingsdeskundige.

Hit enter to search or ESC to close