Groente zijn ontzettend lekker, nietwaar? Niet iedereen zal het daarmee eens zijn. Wat je niet kan ontkennen, is dat groente heel gezond zijn. Ze vormen een onmisbaar onderdeel van een gezond eetpatroon. Vraag jij je af of je voldoende groente eet per dag? Dan ben je hier op het juiste adres voor meer informatie. We kunnen je ook helpen met slimme en smaakvolle tips om op een prettige manier dagelijks aan voldoende groente te komen. Wist je dat je daardoor minder kans hebt op chronische ziektes? Dat is een goede motivatie om vandaag meteen te beginnen en een extra lepel groente op te scheppen! Lees hier gauw meer!

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente

Voor volwassenen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente minimaal 250 gram per dag. Ga eens voor jezelf na of je dagelijks zoveel groente binnenkrijgt. Veel mensen zullen moeten toegeven, dat ze daar niet aan toe komen. Eigenlijk zou tijdens een maaltijd het grootste gedeelte van je bord uit groente moeten bestaan. Helaas, zien we nog veel te vaak dat groente als een ‘bijgerecht’ wordt gezien, terwijl het zo ontzettend belangrijk is voor onze gezondheid om hier meer van te eten. Het is daarbij ook essentieel dat je zoveel mogelijk varieert in de soort groente die je eet. Op deze manier loop je minder kans op specifieke vormen van kanker en diabetes.

voldoende groenten etenEet jij wel genoeg groente?

Ben je je er wel van bewust dat minimaal 250 gram groente betekent dat de helft van je bord vol zou moeten liggen met groente? En hoeveel groente eet je buiten je avondmaaltijd nog? Dat ene blaadje sla of dat eenzame schijfje tomaat tussen je broodje is niet voldoende. Het is een aanrader om meer aandacht te besteden aan hoe je ook door de dag heen op een lekkere en gezonde manier meer groente kunt eten. Dat is misschien wel gemakkelijker, dan je zou denken. We helpen je hieronder op weg met praktische en smaakvolle tips waarop je gemakkelijker aan die minimale hoeveelheid van 250 gram groente per dag komt!

Tips om dagelijks groente te eten bij het ontbijt

Waarom zou je de dag niet meteen goed beginnen? Je kunt ook gewoon groenten eten bij je ontbijt. Houd je wel van een stevig ontbijt, begin dan met een omelet waaraan je groente toevoegt. Denk aan een omelet met tomaat, paprika en peterselie. Je kunt ook dagelijks variëren, want ook champignons, een uitje en spinazie past er best bij. Een andere goede tip om de dag met groente te beginnen, is door een smoothie met groente en fruit te maken. Mix bijvoorbeeld 100 ml water met een halve banaan, 4 aardbeien en een halve gekookte rode biet. Zo zijn er talloze variaties mogelijk. Ga eens op zoek naar recepten die je aanspreken, bijvoorbeeld bij een gezonde chef als Steffi Vertriest – die trouwens ook enkele leuke kookboeken op de markt heeft!

Tips om meer groente te eten tijdens de lunch

Waarom maak je in het weekend niet een heerlijke groentesoep, die je in de dagen daarna mee naar je werk kunt nemen als lunch. Wat dacht je van een heldere bouillonsoep met selderij, wortel, bloemkool en prei? Of maak juist een stevige gepureerde soep, zoals een wortel-paprikasoep of een wortel-pompoensoep. Ook hierin zijn talloze variaties mogelijk. In de zomermaanden kun je ook een koude gazpacho maken van tomaten en komkommer. Dat is lekker fris, gezond en ook nog eens caloriearm. Je kunt ook gewoon je broodje tijdens de lunch vergezellen van een salade of maak een goed gevulde maaltijdsalade.

Lekkere tussendoortjes in de vorm van groente!

Heb je zin in een tussendoortje? Wen je dan aan om ook dan groenten te eten. Groente die ideaal zijn als tussendoortje zijn onder andere: komkommer, cherrytomaatjes, reepjes paprika, worteltjes, radijsjes en rauwe bloemkool. In het begin is dat misschien wat ‘saai’ en mis je iets. Maak dan een dip, waar je de groente in kunt dippen. Bij voorkeur maak je zelfs een dip van groente, zoals hummus (gemaakt van kikkererwten) of maak je eigen dip van gegrilde groente. Wat eet je ’s avonds op de bank door de televisie als je trek krijgt? Kies dan voor groentechips! Hoe meer je je in deze creatieve tussendoortjes gaat verdiepen, hoe gemakkelijker het wordt.

Gezond eten met veel groenten?

Natuurlijk schep je tijdens je avondmaaltijd ook nog genoeg groenten op je bord! Als je er eenmaal aan gewend bent, om op deze manieren meer groenten te eten, kom je met gemak aan die 250 gram groente per dag. Meer is helemaal niet erg, integendeel! Probeer verder zo veel mogelijk volgens de Schijf van Vijf te eten en zorg voor een gevarieerd voedingspatroon.

Hit enter to search or ESC to close