Skip to main content

Meatless Farm is aan het innoveren

Meatless Farm, in 2016 opgericht door de Deen Morten Toft Bech, heeft tot doel de wereldwijde consumptie van intensief gekweekt vlees te verminderen. Het bedrijf heeft een vleesvervanger ontwikkeld die niet alleen lekker is, maar ook betaalbaar.

Hun in 2018 gelanceerde originele verse gehakt is op dit moment een van de toonaangevende plantaardige merken en is verkrijgbaar in 22 landen.

Tot het assortiment behoren, naast vers plantaardig gehakt, ook worstjes en hamburgers, die gemiddeld zo’n 90% minder landbouwgrond en tot 80% minder water verbruiken bij het productieproces dan gewoon vlees.

Meatless Farm is hierdoor onderscheiden met de Emerging Business Award en de Innovation Award van de Food and Drink Federation.

Meatless Farm wil verder uitbreiden in Europa en ziet Nederland daarvoor als belangrijke springplank, omdat Nederland koploper is in de consumptie van vleesvervangers. Bijna de helft van de Nederlanders eet bewust minder vlees.

Minder soja en veel proteïne

In de vleesvervangers van Meatless Farm zit minder soja en zitten onder andere peulvruchten, zoals erwten, die rijk zijn aan proteïne en goed door je lichaam worden opgenomen.

De ingrediënten zijn door eigen boeren verwerk, zodat het bedrijf de vollede keten beheerst en daardoor verzekerd is van de juiste producten tegen de juiste prijs. Bovendien streeft Meatless Farm ernaar de hoeveel soja te reduceren, omdat soja minder goed door je lichaam wordt opgenomen.

Uitbreiding op de Nederlandse markt

De vleesvervangers van Meatless Farm zijn al online via diverse supermarkten te verkrijgen. Op korte termijn zal deze verkrijgbaarheid nog verder worden uitgebreidt.

De fabrikant streeft naar een zo breed mogelijke beschikbaarheid, zoals op de schappen van de supermarkten, zodat zoveel mogelijk mensen lekker en betaalbare vleesvervangers kunnen gaan eten.

Grotere populariteit

Mede door gedurfde en opvallende campagnes zijn de vleesvervangers van Meatless Farm in Engeland zeer populair geworden en werd plantaardig eten ineens ‘cool’. In Engeland en Amerika zijn deze producten een van de snelst groeiende ‘plantbased’ merken.

De fabrikant ziet op de Nederlandse markt ook voldoende ruimte om te kunnen groeien, ondanks dat Nederland voorop loopt in de consumptie van plantaardige vleesvervangers.

Om zich verder te ontwikkelen ziet Meatless Farm dat er meer innovatie en variatie in het aanbod nodig is, iets waar de fabrikant druk mee bezig is.

Ook een goede marketing, bestaande uit een slimme mix van social, outdoor en PR activiteiten, zoals ‘s wereld eerste plant-based drive thru in London, dragen bij aan de populariteit.

Hit enter to search or ESC to close