Wil jij minder vlees eten of misschien helemaal vegetarisch worden? Hieronder een aantal tips die je leren hoe je in een paar eenvoudige stappen je vlees kunt vervangen door gezond vegetarisch eten.

Vegetarisch worden is echt niet moeilijk en het is zeker geen afzien. Het is gewoon lekker en bovendien gezond, als je er maar op let dat je geen voedingsstoffen tekort komt. Met onderstaand stappenplan laten we zien hoe je dat kunt doen.

Het stappenplan:

  1. Vervang vlees en vis.
  2. Verander je eetpatroon.
  3. Enkele belangrijke tips.

Belangrijke voedingsstoffen

Vlees en vis bevatten belangrijke voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Vegetariërs eten geen vis of vlees en missen daardoor deze voedingsstoffen, zoals eiwitten, omega 3-vetten, vitamine B12, ijzer en zink. Dat is echter niets om je zorgen over te maken, want er zijn genoeg manieren om deze op een andere manier binnen te krijgen. Als vegetariër hoef je namelijk niet minder te eten, je eet alleen anders. Je schrapt niks, maar je vervangt. Je eet bijvoorbeeld geen stamppot boerenkool met worst, maar stamppot boerenkool met een gezonde vleesvervanger.

Stap 1 – Vervang vlees en vis

Vlees en vis zijn een belangrijke bron van eiwitten. Deze zitten ook in eieren, zuivel, groenten, peulvruchten en tempeh. Bovendien zijn er voldoende gezonde vleesvervangers in de supermarkt. Je vlees en vis zijn dus gemakkelijk te vervangen.

Stap 2 – Verander je eetpatroon

Je kunt op twee manieren vegetarisch worden, namelijk in één keer of door je vegetarisch eten op te bouwen. De eerste optie is vooral geschikt voor wie al meerdere dagen in de week geen vlees of vis eet. Je moet namelijk precies weten hoe je de voedingsstoffen die je mist kunt vervangen. Voor de meeste mensen is het daarom het beste om vegetarisch eten op te bouwen en steeds vaker je vlees of vis door vegetarische producten te vervangen.

Stap 3 – Enkele belangrijke tips

Nu je weet hoe je vegetarisch kunt worden is het natuurlijk belangrijk om het vegetarisch eten ook vol te houden. 

Wees om te beginnen niet al te streng voor jezelf. Kun je echt dat stukje vlees niet uit je hoofd krijgen of heb je eens een feestje, maak gerust eens een keer een uitzondering en eet een keer een stukje vlees.

Maak een planning voor wat je de volgende dag wilt eten, dat zorgt voor een hoop rust in je hoofd en voorkomt dat je geen gezonde opties hebt.

Eet veel groenten en eiwitten. Eet bijvoorbeeld een snackgroente of een groente smoothie als je tussendoor trek hebt. Eiwitten zijn zorgen ervoor je je niet continue een hongergevoel hebt. Eet je geen vlees en vis meer en je hebt continue honger, dan eet je niet genoeg eiwitten.

Hit enter to search or ESC to close