McDonald’s introduceert de McPlant. Deze burger van erwteneiwit is tijdelijk verkrijgbaar in Nederland. De McPlant is ontwikkeld door Beyond Meat, een Amerikaanse producent van vleesvervangers. McDonald’s wil in de toekomst het aantal rundvleesverkoper terugdringen door meer plantaardige opties aan te gaan bieden.
De plantaardige McPlant is een uitstekend alternatief voor iedereen die af en toe vlees links wil laten liggen. Deze burger is gemaakt van plantaardige erwteneiwit. De burger wordt gegrild op een plaat waar geen rundvlees op wordt gegrild. Eunice Koekkoek, hoofd corporate communications van McDonald’s Nederland, laat weten dat er voorheen wel rundvlees op klaargemaakt wordt, maar niet in de periode dat de McPlant in Nederland op het menu staat.
Bovenstaande klinkt misschien logisch, maar zo logisch is het kennelijk niet. Burger King bijvoorbeeld bakt de vegaburgers ‘gewoon’ op dezelfde grillplaat waar ook de normale burgers op worden bereid. Dit uiteraard tot ongenoegen van vegetariërs en veganisten. Echter heeft ook de McPlant geen vegan of vegetarisch keurmerk, omdat kruisbesmetting in de keuken altijd mogelijk is.
De McPlant wordt geserveerd op een broodje met tomaat, sla, ui, augurk, mosterd, sandwichsaus en ketchup. De burger staat tijdelijk op het menu. Van 14 september tot en met 1 november is deze burger verkrijgbaar in bijna alle McDonald’s-restaurants in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Oostenrijk was deze plantaardige burger eerder al tijdelijk verkrijgbaar.
Alternatieven voor vlees
McDonald’s wil hun klanten kennis laten maken met alternatieven voor vlees. Dat doen ze middels het introduceren van deze McPlant-burger en andere opties zoals de tijdelijjke Veggie McKroket en de Veggie McChicken. De fastfoodketen is zich ongeveer drie jaar geleden gaan richten op flexitariërs. Flexitariërs zijn consumenten die ervoor kiezen om niet iedere dag vlees te eten.
De fastfoodketen is voornemens om de verkopen van rundvleesproducten terug te brengen tot 45 procent. De rest van de verkopen zullen dan bestaan uit kip, vis en vegetarische producten. Enkele jaren geleden zaten de verkopen van rundvleesproducten nog op 55 procent. Dat is al teruggebracht naar 50 procent, maar McDonald’s wil dat dus nog verder terugbrengen tot 45 procent.
Speciaal voor McDonald’s
Beyond Meat heeft deze plantaardige burger speciaal voor McDonald’s ontwikkeld. Dat betekent onder andere dat deze burger is afgestemd op hoe hij in de keukens van McDonald’s kan worden bereid. Beyond Meat heeft hiermee direct de gedroomde opdrachtgever binnen weten te halen.